Sprawozdanie z działalności Fundacji w roku 2010

Merytoryczne sprawozdanie z działalności Fundacji im. Matki Teresy z Kalkuty w Krakowie w roku 2010
Sporządzone w Krakowie w dniu 9 lutego 2011 r.
1. Informacje ogólne
Fundacja im. Matki Teresy z Kalkuty w Krakowie
30-114 Kraków, ul. Kościuszki 88/3,
wpisana do rejestru stowarzyszeń KRS w dniu 30 listopada 2001 r.
data przyznania statusu organizacji pożytku publicznego: 22 grudnia 2004 r.
nr KRS: 0000067177
REGON: 350561061
Członkowie zarządu
Stanisław Radoń, zam. 30-114 Kraków, ul. Kościuszki 88/3 – Przewodniczący
Dorota Gaudyn-Otowska, zam. 31-803 Kraków, ul. Na Lotnisku 17/44 – Członek Zarządu
Erwina Dubiel, zam. 30-216 Kraków, ul. Pod Sikornikiem – Członek Zarządu
Cele statutowe
Celem Fundacji jest świadczenie stałej opieki i wszechstronnej pomocy osobom znacznie upośledzonym umysłowo i fizycznie, zamieszkałym w Ośrodku Opieki Rodzinnej Fundacji im. Matki Teresy z Kalkuty w Krakowie, dla zapewnienia im bytu, jako dożywotnim podopiecznym (pensjonariuszom), oraz ułatwianie im, stosownie do ich indywidualnych możliwości, osiągania poprawy stanu zdrowia i indywidualnego rozwoju (§ 4 Statutu).
Zgodnie z § 5 Statutu (w brzmieniu ustalonym uchwałą Rady Fundacji z dnia 19.10.2010 r.) Fundacja realizuje główny cel wszystkimi dostępnymi środkami, w szczególności poprzez:
1) wspieranie działalności stałego Ośrodka Opieki Rodzinnej w Krakowie,
2) powołanie trwałej wspólnoty typu rodzinnego, skupiającej podopiecznych oraz opiekunów i innych osób,
3) zapewnienie powołanej wspólnocie:
– warunków praktycznej realizacji zasady miłości bliźniego z poszanowaniem godności, sprawiedliwości i równości (bez jakichkolwiek różnic np.: ze względu na pochodzenie, płeć, pokrewieństwo, wykształcenie, charakter, usposobienie, uprzedzenia czy sympatie),
– stałej opieki duszpasterskiej,
– stałej wszechstronnej pomocy charytatywno-opiekuńczej sióstr zakonnych (także dla przyuczenia opiekunów-asystentów lub opiekunek-asystentek zwłaszcza do obowiązków i czynności pielęgnacyjnych),
– opieki i rehabilitacji zdrowotnej przez lekarzy-specjalistów, systematycznych kontaktów ze środowiskiem katolickim dla pozyskania kręgu przyjaciół i ewentualnych kandydatów na ochotników opiekunów-asystentów lub opiekunek-asystentek,
– oddziaływania na opinię publiczną (spotkania, odczyty, prasa, radio, telewizja) poprzez ukazywanie wartości i godności osób upośledzonych,
– współpracy z władzami kościelnymi i administracyjnymi, instytucjami, organizacjami a także osobami indywidualnymi, którymi bliska jest idea charytatywnej pomocy rodzinnej lub którzy prowadzą działalność zbliżoną albo zbieżną z celem Fundacji (np.: Ośrodek Dziennej Adaptacji, Świetlica Kurii Archidiecezji Krakowskiej przy ulicy Wjazdowej, Arcybractwo Miłosierdzia w Krakowie itp.).
4) organizowanie działań wspierających rozwój fizyczny i duchowy osób upośledzonych umysłowo, w tym budowę ośrodka rehabilitacji fizycznej tych osób.
2. Zasady, formy i zakres działalności statutowej
Wobec rosnącej liczby podopiecznych Fundacji, którym rodzice z racji wieku i stanu zdrowia nie są już w stanie zapewnić opieki, palącą potrzebą stało się przyspieszenie prac związanych z wykończeniem i oddaniem do użytkowania Domu Opieki Rodzinnej dla osób upośledzonych. Mając na uwadze powyższe, w 2010 roku Fundacja skupiła swoje wysiłki na poszukiwaniu instytucji, której mogłaby przekazać Dom w formie darowizny w zamian za zobowiązanie do wykończenia inwestycji w krótkim czasie oraz utrzymania i prowadzenia Domu zgodnie z jego przeznaczeniem, a także przyjęcia do niego dotychczasowych podopiecznych Fundacji. Po wielu rozmowach z różnymi doświadczonymi w takiej działalności instytucjami ostatecznie wybrano Zgromadzenie Sióstr Albertynek, które od lat z powodzeniem prowadzi kilka domów opieki dla osób z różnym stopniem upośledzenia.
Do podpisania aktu notarialnego doszło 7 lipca 2010 r.
Fundacja czuwa nad realizacja w/w umowy i kontynuuje działalność, która ma na celu wspieranie rozpoczętej inicjatywy budowy Domu Opieki Dożywotniej oraz kontynuuje szeroko pojętą działalność na rzecz osób upośledzonych nastawioną głównie na osoby zamieszkujące w Domu Opieki Dożywotniej. Wyżej opisane zmiany, a także śmierć założycielki i przewodniczącej Fundacji w jednej osobie, pociągnęły za sobą również konieczność aktualizacji statutu, zmiany składu zarządu i rady oraz adresu siedziby Fundacji.
Z związku z zaistniałymi zmianami na Fundacja realizuje cele statutowe poprzez działalność w następujących formach i obszarach:
– wsparcie materialne i profesjonalne dla osób upośledzonych, które straciły rodziców lub opiekunów
– zajęcia rehabilitacyjne i rewalidacyjne,
– wyjazdy na zgrupowania i obozy,
– warsztaty terapii zajęciowej, psychoterapia-arteterapia,
– aktywizacja artystyczna (malarstwo, pantomima, teatr, plenery, wystawy),
– wspieranie Sióstr Albertynek w prowadzeniu i utrzymaniu Domu Opieki Rodzinnej dla osób upośledzonych zlokalizowanym w Krakowie przy ul. Widłakowej 58
Na jesieni roku 2010 Fundacja realizując nowe cele statutowe prowadziła działalność w następujących dziedzinach:
– wsparcie dla osób upośledzonych, które straciły rodziców lub opiekunów (tymczasowe kierowanie osób do ośrodków prowadzonych przez Siostry Albertynki),
– zajęcia rehabilitacyjne i rewalidacyjne, warsztaty terapii zajęciowej, psychoterapia-arteterapia (raz na dwa tygodnie po 1,5 godziny w Krakowie przy ul. Wjazdowej 2b),
– aktywizacja artystyczna (przygotowania do wystawy malarskiej oraz przedstawienia teatralnego),
– wyjazdy na zgrupowania i obozy (przygotowanie i organizacja oraz szukanie dofinansowania letniego obozu wypoczynkowego dla osób z upośledzeniem, który odbędzie się w czerwcu
2011 r.),
– opieka duszpasterska (spotkanie opłatkowe dla podopiecznych i rodziców, okazyjna spowiedź i msza św.)
– współpraca z Siostrami Albertynkami celem szybkiego uruchomienia Domu Opieki Rodzinnej dla osób upośledzonych zlokalizowanym w Krakowie przy ul. Widłakowej 58,
– ponadto stałe prowadzenie kampanii reklamowej (ulotki, korespondencja, kontakt z mediami, strona www)
Dla realizacji celów statutowych zorganizowano kwesty, w wyniku których udało się pozyskać środki w wysokości 4.197,00 zł. Fundacja przyjmowała również wpłaty od osób prywatnych, firm i instytucji.
3. Informacje o prowadzonej działalności gospodarczej
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
4. Odpisy uchwał zarządu fundacji
Uchwały zostały załączone do sprawozdania.
5. Informacja o wysokości uzyskanych przychodów
Uzyskane przychody: 231.615,45 PLN
Wpłaty od firm i instytucji: 58,40 PLN
Kwesty: 4.197,00 PLN
Odsetki bankowe: 4.749,09 PLN
Wpłaty indywidualne: 28.495,00 PLN
Wpłaty 1% na OPP: 29.272,83 PLN
Darowizny rzeczowe: –
6. Informacja o poniesionych kosztach:
Zużycie materiałów: –
Usługi obce: 3.997,44 PLN
Podatki i opłaty: 349,00 PLN
Koszty obsługi bankowej: 532,00 PLN
Pozostałe: 0,00 PLN
7. Dane, o których mowa w § 2 pkt. 7 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2001r. w sprawie ramowego zakresu sprawozdania z działalności fundacji:
- a) – i) nie dotyczy (działania na zasadzie wolontariatu)
- j) aktywa: 318.289,04 PLN
zobowiązania 305,00 PLN
8. Dane o działalności zleconej fundacji przez podmioty państwowe i samorządowe
Nie dotyczy.
9. Informacja o rozliczeniach fundacji z tytułu ciążących zobowiązań podatkowych
Podatek dochodowy od osób prawnych nie występuje, ponieważ Fundacja całość dochodów przeznacza na cele statutowe.
10. Informacja o kontroli
W okresie sprawozdawczym nie przeprowadzano kontroli zewnętrznej Fundacji.